Product 2.3 Mobiliteit
Realisatie en prognose van indicatoren
Realisaties | Prognose | Streefwaarden | ||||||
Naam | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2026 | Bron |
% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt | 49% | 43% | 40% | 42% | 50% | 50% | 60% | Zaanpeiling |
Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s | 326 | 394 | 494 | 617 | 750 | 750 | 1.500 | MRA-e |
Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente | 4,46 | nb | 4,78 | nb | 5,2 | 5,3 | 6,0 | CROW |
Voortgang
Voortgang uitvoeringsjaar 2023
Na vaststelling in de Raad van het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) is een voortvarende start gemaakt met het opstellen van een uitvoeringsprogramma ZMP. Als dit uitvoeringsprogramma met uitwerkingsplannen en -projecten om de mobiliteit op korte en middellange termijn goed te regelen is vastgesteld, hebben we beter zicht op de benodigde financiën de komende 4 jaar.
In 2023 zijn we al gestart om uitvoering te geven aan het ZMP. Vanuit het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 voor de komende 4 jaar middelen toegekend voor de uitvoering van de parkeernota, verkeersmaatregelen en de laadinfrastructuur. En incidenteel voor de actieplannen fiets- en voetgangers en de toegankelijkheid van de openbare ruimte.
Er is een start gemaakt met het formuleren van nieuw parkeerbeleid, waarbij ook aansluiting wordt gezocht bij andere terreinen waarop beleidsdoelstellingen zijn geformuleerd: klimaat, duurzaamheid, leefbaarheid en inrichting van de openbare ruimte.
De verkeersveiligheid in het algemeen en de situatie rond schoolzones heeft onze bijzondere aandacht. Voor schoolzones is inmiddels een uitvoeringsprogramma opgesteld dat in de komende 4 jaar zal worden uitgevoerd. Dit jaar stellen wij ook een meerjarenuitvoeringsplan (MUP) Verkeersveiligheid Algemeen op.
De impact van deelmobiliteit en het realiseren van hubs is groot en is ook van belang voor het nieuwe parkeerbeleid. Het aantal deelauto’s zal worden uitgebreid. Voor de realisatie van snellaadstations wordt meegelift op het initiatief van de MRA-Elektrisch (MRA-e). Het Programma Slimme en schone logistiek wordt deels opgepakt bij de invoering van de zero-emissiezones (ZE zones) voor stadslogistiek en deels binnen de samenwerking met de Green Business Club.
In 2023 wordt het Actieplan Fiets opgesteld. Dit actieplan bevat naast beleidsuitgangspunten en een (eerste) verkenning naar grote infrastructurele opgaves ook een uitvoeringsprogramma voor de korte termijn (4 jaar). Het Actieplan Fiets vloeit voort uit het ZMP.
Ter uitvoering van het actieplan Toegankelijkheid worden in samenhang met onderhoudsprojecten in de openbare ruimte (MIP) de (wijk-) winkelcentra in Zaanstad beter toegankelijk gemaakt. In samenwerking met ProRail/NS wordt daarnaast de toegankelijkheid van de stationsgebieden en openbaar vervoerknooppunten stapsgewijs verder verbetert. Samen met de Vervoerregio Amsterdam werken we aan het verbeteren van de bushaltetoegankelijkheid.
Met betrekking tot het project HOV Zaan IJ vindt nu een onderzoek naar de meest geschikte vorm van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) alsmede naar ruimtelijke inpassing, tracé en haltekeuzes.
Het Mobiliteitsplan Noord zal verder worden uitgewerkt.