Product 6.2 Daadkrachtig optreden
Realisatie en prognose van indicatoren
Realisaties | Prognose | Streefwaarden | ||||||
Naam | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2026 | Bron |
Fysieke verloedering (% veel overlast) | 30,1% | nb | 27,1% | nnb | nb | 25% | 25% | Veiligheidsmonitor (eens per twee jaar) |
Sociale overlast (% veel overlast) | 14,5% | nb | 48,8%* | nnb | nb | 14% | 12% | Veiligheidsmonitor (eens per twee jaar) |
Toelichting:
De Veiligheidsmonitor wordt eens per twee jaar opgemaakt. In 2024 wordt de volgende veiligheidsmonitor (over 2023) opgemaakt.
Voortgang
Voortgang uitvoeringsjaar 2023
Daadkrachtig optreden is noodzakelijk om de Zaanse ambities op het gebied van ondermijning, jeugd en veiligheid en leefbaarheid te realiseren. De basis en prioritering voor ons handelen is vastgelegd in het Vergunning, Toezicht en Handhavingsbeleid en het Integraal Veiligheidsplan.
Jeugd en veiligheid
Binnen de persoonsgerichte preventieve aanpak jeugd werken we met onze samenwerkingspartners aan privacy en gegevensdeling voor een zorgvuldige en eenduidige werkwijze onder een regionaal convenant. Een nieuw registratiesysteem maakt hier onderdeel van uit.
We onderzoeken daarnaast of de wijze waarop de aanpak is georganiseerd aansluit bij de geconstateerde problematiek. Dit onderzoek leidt tot aanbevelingen op procesmatig, organisatorisch en inhoudelijk gebied om de aanpak succesvoller te maken. De resultaten hiervan verwachten we dit jaar.
Preventieve aanpak jeugd - Preventie met gezag
In samenwerking met de preventieve en justitiële partners, waaronder het ministerie van Justitie en Veiligheid, wordt een stedelijk en wijkgerichte aanpak tegen georganiseerde criminaliteit onder jongeren opgezet. In 2023 wordt met alle stakeholders het uitvoeringsprogramma opgesteld. Voor de komende 10 jaar is geld beschikbaar gesteld vanuit het Rijk. Vanuit het Pact is een plan ontwikkeld om jongeren uit het criminele milieu te houden. In 2024 gaan we hier uitvoering aan geven.
Leefbaarheid
In gebieden in Zaanstad waar bovenmatig veel overlast wordt ervaren, kunnen verblijfontzeggingen worden opgelegd. Op dit moment gaat dit om het centrumgebied Zaandam en het Kaaijkhof. Per 1 mei 2023 wordt ook het Burgemeester in het Veldpark aangewezen als gebied waar verblijfsontzeggingen kunnen worden opgelegd. Mogelijk wordt in 2023 het gebied voor verblijfontzeggingen in Zaandam Centrum vergroot.
Het team Wijkgerichte Overlast werkt dagelijks nauw samen met het Interventieteam van het Pact. Door deze nauwe samenwerking is de slagkracht groter geworden en is er door informatiedeling/gezamenlijke analyses van data nog meer zicht op wat er speelt in de wijken Poelenburg/Peldersveld. Het team Wijkgerichte Overlast probeert overlast in de wijk te beperken door zich in te zetten op overbewoning, illegale onderverhuur of illegale bewoning.
Het Pact Poelenburg schaalt op naar Zaandam-Oost. Om de slagkracht te continueren zal het team Wijkgerichte Overlast uitgebreid worden of er zullen prioriteiten in de stad worden gesteld ten opzichte van Zaandam-Oost.
Eind 2019 is de lopende Regio Deal ZaanIJ gesloten tussen het Rijk, de provincie Noord Holland en de gemeenten Amsterdam, Zaanstad en Oostzaan (hierna: regiopartners). De ambitie van de Regio Deal is om kwetsbare gebieden/wijken te versterken. De gemeente bereidt nu samen met de regiopartners een nieuwe aanvraag voor. Met een nieuwe Regio Deal wordt voortgebouwd op de huidige Regio Deal.
Na positieve uitkomsten van een verkeerspilot in Utrecht waarbij boa’s handhaven op lichte verkeersovertredingen, doet ook Zaanstad mee aan deze pilot. Daarbij gaan de Zaanse boa’s handhaven op van het in de hand vasthouden van telefoons op de fiets, negeren van roodlicht door voetgangers en fietsers en het geen of onjuist voeren van fietsverlichting.
De pilot duurt van 9 januari 2023 t/m 9 juli 2023. Evaluatie van deze pilot vindt medio 2023 plaats.
Sinds de coronatijd is er een toename van het aantal meldingen en handhavingsverzoeken zichtbaar ten aanzien van bestaande bebouwing. Daarnaast is er sprake van langlopende handhavingsdossiers waarbij sprake is van overtredingen op het gebied van bestaande bouw/RO en het niet naleven van (veiligheids)regels. Door de beperkte capaciteit in relatie tot het toegenomen werk lopen dossiers achterstand op en kunnen deze niet worden afgehandeld.
Er wordt hoofdzakelijk geacteerd op meldingen en handhavingsverzoeken. Actief toezicht is niet mogelijk. Hierdoor ontbreekt een goed beeld is van het huidige gebruik van woningen en bedrijfsgebouwen en of deze voldoen aan wet- en regelgeving. Dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de stad. Het risico op calamiteiten wordt groter.
Ook is er sprake van nieuwe taken als gevolg van bijvoorbeeld de aanpak van woonfraude en ondermijning. Daarnaast brengt de inzet van het team wijkgerichte overlast en interventieteam meer aan het licht. De huidige capaciteit is niet toereikend voor een succesvolle aanpak.
Horeca & Ondermijning – wijziging in uitvoering beleid en risico’s
Bijna alle toezichttaken op het gebied van horeca hebben een hoge prioriteit. Dit vanwege een wettelijke verplichting of omdat zij vanwege lokaal beleid prioriteit hebben. Vanwege de druk op de capaciteit verdelen de toezichthouders en juristen hun aandacht over al deze taken. Dat betekent wel, dat zij niet alle taken met dezelfde aandacht en intensiteit kunnen oppakken. Er zal een keuze moeten worden gemaakt uit al geprioriteerde zaken. Zo is het bijvoorbeeld landelijk een speerpunt om alcoholgebruik voor jongeren onder de 18 jaar tegen te gaan. De capaciteit laat het nu niet toe om repressief en vooral preventief op te treden om hiermee jongeren te beschermen.